fbpx
Χοληστερίνη: Τι να φάτε για να πέσει και ποια όρια να προσέχετε

Χοληστερίνη: Τι να φάτε για να πέσει και ποια όρια να προσέχετε

Η ολική χοληστερίνη του αίματος, επίσης γνωστή ως το επίπεδο της χοληστερόλης ορού, αξιολογείται ανάλογα με τον κίνδυνο της καρδιαγγειακής ασθένειας που ο κάθε τύπος χοληστερόλης προκαλεί.

Η χοληστερίνη υπολογίζεται σε χιλιοστόγραμμα (mg) χοληστερόλης για κάθε δεκατόλιτρο (dL) αίματος. Ένα αποτέλεσμα κάτω από 200 mg/dL (5,2 mmol/L) είναι ιδανικό. Ένα επίπεδο κάπου μεταξύ 200-239 mg/dL (5,2-6,2 mmol/L) βρίσκεται οριακά κάτω από το νούμερο υψηλού κινδύνου. Σε αυτή την περίπτωση, ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει ένα διαιτητικό πλάνο με χαμηλή χοληστερόλη. Μια τιμή πάνω από 240 mg/dL (6,3 mmol/L) είναι το όριο υψηλού κινδύνου.

Τι να τρώτε και τι όχι για να πέσει η χοληστερίνη

Τροφές που αυξάνουν την χοληστερόλη αίματος

Προσπαθήστε να περιορίσετε γενικά την ποσότητα των τροφίμων που καταναλώνετε και τα οποία είναι πλούσια σε κορεσμένα λίπη, όπως:

  • Βούτυρο
  • Σκληρές μαργαρίνες
  • Λαρδί
  • Λιπαρό κρέας και προϊόντα κρέατος, όπως τα λουκάνικα
  • Πλήρη λιπαρά τυριά, γάλα, κρέμες γάλακτος και γιαούρτια
  • Καρυδέλαιο, φοινικέλαιο και κρέμα καρύδας

Επιπλέον, πολλές τροφές, όπως η σοκολάτα γάλακτος, τα ζαχαρωτά, τα κέικ, οι πουτίγκες, τα μπισκότα κ.α., τα οποία περιέχουν υλικά από την παραπάνω λίστα μπορεί επίσης να αυξήσουν την χοληστερόλη.

Τροφές που μειώνουν την χοληστερόλη αίματος

Τα φυτά δεν περιέχουν χοληστερόλη και έχουν συνήθως χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, οπότε τα λαχανικά και άλλα τρόφιμα φυτικής προέλευσης πρέπει να αποτελούν το βασικό μέρος της διατροφής σας για την μείωση της χοληστερόλης.

Αυτά περιλαμβάνουν τα δημητριακά βρώμης, τα φρούτα, το κριθάρι, τα λαχανικά, τα τρόφιμα σόγιας, τα όσπρια, τους ξηρούς καρπούς και τους σπόρους, όπως:

  • Δημητριακά βρώμης πρωινού
  • Ψωμί που παρασκευάζεται με τουλάχιστον 50% αλεύρι, ή πίτουρο βρώμης
  • Φασόλια, ρεβίθια, φασόλια edamame, φάβα κλπ
  • Φακές
  • Λαχανικά πλούσια σε διαλυτές φυτικές ίνες όπως μπάμιες, μελιτζάνες, γλυκοπατάτα και φρούτα όπως εσπεριδοειδή και μάνγκο
  • Ανάλατοι καρποί σόγιας (ονομάζονται επίσης καβουρδισμένοι καρποί edamame)
  • Σόγια αντί για γάλα, γιαούρτι και κρέας
  • Τόφου
  • Αμύγδαλα, φιστίκια, καρύδια, πεκάν, κάσιους (πάντα ανάλατα)

Χοληστερίνη: Τιμές HDL (καλής) χοληστερόλης

Η υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (High Density Lipoprotein - HDL) χοληστερόλη, η οποία είναι γνωστή και ως “καλή” χοληστερόλη, βοηθά στη διατήρηση της καλής υγείας των αιμοφόρων αγγείων, που μένουν πιο καθαρά. Αυτό που κάνει, επί της ουσίας, είναι να καταστρέφει την χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (Low Density Lipoprotein - LDL) χοληστερόλη, ή “κακή χοληστερόλη”. Η HDL χοληστερόλη βοηθάει το αίμα να κυκλοφορεί χωρίς “εμπόδια” στα αγγεία. Γι' αυτόν το λόγο είναι καλό να έχετε καλό επίπεδο HDL και χαμηλό επίπεδο LDL χοληστερόλης.

  • Στην HDL, μια τιμή κάτω 40 mg/dL (1 mmol/L) για τους άνδρες και 50 mg/dL (1,3 mmol/L) για τις γυναίκες είναι χαμηλή. Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών προβλημάτων.
  • Μια κανονική τιμή HDL χοληστερόλης είναι μεταξύ 40-49 mg/dL (1-1,3 mmol/L) για τους άνδρες. Όσον αφορά τις γυναίκες, είναι μεταξύ 50-59 mg/dL (1,3-1,5 mmol/L).
  • Όταν το επίπεδο αυτό είναι υψηλότερο από 60 mg/dL (1,6 mmol/L), τότε έχετε και αυξημένη άμυνα έναντι της στεφανιαίας νόσου.

Χοληστερίνη: Τιμές LDL (κακής) χοληστερόλης

Η LDL, ή “κακή”, χοληστερόλη συσσωρεύεται στα αγγεία, όταν κυκλοφορεί στο αίμα σε υψηλές συγκεντρώσεις. Το αποτέλεσμα είναι η μείωση της κυκλοφορίας του αίματος και η ταυτόχρονη αύξηση του κινδύνου καρδιαγγειακών ασθενειών και εγκεφαλικού επεισοδίου. Επομένως, το επίπεδο της LDL χοληστερόλης αποτελεί σημαντικό δείκτη κινδύνου καρδιακής ανακοπής (έμφραγμα).

  • Στην LDL χοληστερόλη, λοιπόν, μια τιμή κάτω από 100 mg/dL (2,6 mmol/L) είναι η ιδανική.
  • Η τιμή μεταξύ 100-129 mg/dL (2,6 και 3,3 mmol/L) είναι κοντά στο ιδανικό, ενώ μεταξύ 130-159 mg/dL (3,4 και 4,1 mmol/L) είναι οριακά αυξημένη.
  • Μεταξύ 160-189 mg/dL (4,1 και 4,9 mmol/L) είναι αυξημένη.
  • Όταν ξεπερνάει τα 190 mg/dL (4,9 mmol/L) είναι πολύ υψηλή. Συνιστάται η LDL χοληστερόλη να είναι κάτω από 70 mg/dL (1,8 mmol/L).

Πηγές: http://www.cholesterolmenu.comhttp://www.healthline.comhttps://heartuk.org.uk

https://www.iatropedia.gr/diatrofi/cholisterini-ti-na-fate-gia-na-pesei-kai-poia-oria-na-prosechete/132570/

Σχετικά Άρθρα

  • Τι σημαίνει ο κωδικός «Ε» που υπάρχει σε πρόσθετα στα τρόφιμα

    Είναι υποχρέωση κάθε παραγωγού και πωλητή να αναγράφονται αυτοί οι κωδικοί στην ετικέτα του προϊόντος που φτάνει στα χέρια του καταναλωτή

  • Tρόφιμα και είδη ανάγκης στέλνει ο Δήμος Χανίων στους σεισμόπληκτους της Θεσσαλίας

    Στις αποθήκες του Δήμου Χανίων, στη Ρεγγίνα, βρέθηκαν το πρωί της Τετάρτης ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, και η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής, Ελένη Ζερβουδάκη. Εκεί συγκεντρώθηκαν τα είδη πρώτης ανάγκης από πολίτες και συλλογικότητες για τους σεισμόπληκτους στην περιοχή της Θεσσαλίας.

  • Τι κακό προκαλεί η ζάχαρη στον οργανισμό μας;

    Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης έχει συνδεθεί με την εκδήλωση χρόνιων παθήσεων, με κυριότερες τις καρδιοπάθειες. Ωστόσο, παρά τις προειδοποιήσεις των γιατρών, πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να το παρακάνουν.

    Ενδεικτικά, η καθημερινή κατανάλωση ζάχαρης στις Η.Π.Α. φτάνει τα 73 γραμμάρια, πολύ πάνω δηλαδή από τα προτεινόμενα όρια που είναι 24 γραμμάρια για τις γυναίκες και 36 για τους άντρες.

    Μαθαίνοντας, λοιπόν, τι ακριβώς συμβαίνει στον οργανισμό σας όταν τρώτε υπερβολική ζάχαρη, θα είστε σε θέση να υιοθετήσετε πιο υγιεινές συνήθειες και να βελτιώσετε τη διατροφή σας.

    Τι προκαλεί στο σώμα η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης

    Εγκέφαλος

    Η ζάχαρη πυροδοτεί την έκκριση ντοπαμίνης, μιας ορμόνης που βελτιώνει τη διάθεση. Όσο περισσότερη ζάχαρη τρώτε, τόσο περισσότερη απαιτείται για να ανέβει η διάθεσή σας.

    Δέρμα

    Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να αυξήσει τις φλεγμονές, οδηγώντας σε ακμή και δερματικές παθήσεις, όπως η ροδόχρους νόσος.

    Συκώτι

    Το συκώτι μετατρέπει τη ζάχαρη σε λίπος. Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα όπως η μη αλκοολική λιπώδης νόσος ήπατος.

    Πάγκρεας

    Η υπερβολική ζάχαρη αναγκάζει το πάγκρεας να κάνει υπερπαραγωγή ινσουλίνης, μια κατάσταση που μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη.

    Στομάχι

    Η επεξεργασμένη ζάχαρη επηρεάζει αρνητικά το γαστρεντερικό μικροβίωμα.

    Νεφροί

    Η υπερκατανάλωση ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε υπεργλυκαιμία, διαβήτη και νεφρική ανεπάρκεια.

    Καρδιά

    Έρευνες έχουν δείξει ότι τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα συμβάλλουν στη σκλήρυνση των αρτηριών της καρδιάς.

    Αίμα

    Η επεξεργασμένη ζάχαρη προκαλεί απότομες αιχμές στο σάκχαρο του αίματος, διαταράσσοντας την ισορροπία στα επίπεδα σακχάρου.

    Πώς το σώμα σας διασπά τη ζάχαρη

    Καταναλώστε μπισκότα, παγωτά, καραμέλες ή οποιοδήποτε γλυκό της αρεσκείας σας και το σώμα σας θα διασπάσει τα πρόσθετα σάκχαρα που περιέχουν σε γλυκόζη και φρουκτόζη.

    Η γλυκόζη αντιμετωπίζεται διαφορετικά στο σώμα από ότι η φρουκτόζη. Η γλυκόζη είναι ένα απλό σάκχαρο ή μονοσακχαρίτης και το δομικό στοιχείο των υδατανθράκων, της προτιμώμενης πηγής ενέργειας του σώματος.

    Η γλυκόζη απορροφάται απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος για να χρησιμοποιηθεί ως ενέργεια.

    Η φρουκτόζη (συχνά αποκαλούμενη ζάχαρη των φρούτων), από την άλλη πλευρά, επεξεργάζεται στο ήπαρ, όπου πρέπει να μετατραπεί σε γλυκόζη προτού να χρησιμοποιηθεί ως ενέργεια.

    Αυτό δεν αποτελεί συνήθως πρόβλημα αν τρώτε φρούτα, για παράδειγμα, επειδή οι φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά βοηθούν στην επιβράδυνση της απορρόφησης και διατηρούν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σταθερά.

    Ωστόσο, η φρουκτόζη βρίσκεται συχνά στα επεξεργασμένα τρόφιμα και όταν την καταναλώνετε σε υπερβολική ποσότητα, το ήπαρ τη μετατρέπει σε λίπος. Αυτό μπορεί να έχει αρνητικές επιδράσεις στα επίπεδα τριγλυκεριδίων (ένα είδος λίπους στο αίμα σας) και αποτελεί δείκτη καρδιακής νόσου.

    Γιατί το σώμα σας ζητάει ζάχαρη

    Η ζάχαρη αυξάνει απότομα το σάκχαρο στο αίμα σας και στη συνέχεια το ρίχνει απότομα. Έτσι, είναι πιθανό να θελήσετε άλλο ένα σοκολατάκι για να νιώσετε «καλά» και πάλι. Η διαδικασία θα μπορούσε να περιγραφεί ως μία πτώση στη διάθεση και την ενέργεια, ανάλογα βέβαια με τον άνθρωπο και την ποσότητα ζάχαρης που κατανάλωσε.

    Ίσως θεωρείτε ότι είστε εθισμένη στα γλυκά και η αλήθεια είναι πως μάλλον δεν πέφτετε και πολύ έξω. Συγκεκριμένα, ο εγκέφαλος προσαρμόζεται στην ντοπαμίνη που εκκρίνεται κάθε φορά που τρώτε ζάχαρη, πράγμα που σημαίνει ότι θα αναζητείτε περισσότερη ζάχαρη για να φτάσετε στα ίδια επίπεδα ευφορίας.

    Τα προβλήματα υγείας που μπορεί να προκύψουν μακροπρόθεσμα

    Μπορεί να εστιάζουμε στο κατά πόσο η υπερκατανάλωση υψηλά επεξεργασμένων τροφίμων που περιέχουν ζάχαρη δυσκολεύει το αδυνάτισμα, όμως οι επιπτώσεις είναι ακόμη πιο σημαντικές όσον αφορά στην υγεία μας.

    Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης κάνει το πάγκρεας να υπερ-λειτουργεί (κάτι το οποίο μπορεί να προκαλέσει διαβήτη) και σκληραίνει τις αρτηρίες της καρδιάς (αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιοπάθειας).

    Παράλληλα, αυξάνει την αρτηριακή πίεση και μειώνει τα επίπεδα της καλής (HDL) χοληστερόλης.

    Να θυμάστε ότι…

    Δεν είναι όλες οι μορφές ζάχαρης ίδιες. Η ζάχαρη είναι ένα φυσικό συστατικό που εντοπίζεται σε τρόφιμα, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

    Όταν τρώτε αυτά τα τρόφιμα, μπορείτε επίσης να προσλάβετε μια πληθώρα θρεπτικών συστατικών, όπως βιταμίνες, μέταλλα, πρωτεΐνες, λίπος και νερό.

    Παίρνετε επίσης φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην επιβράδυνση της πέψης και μετριάζουν την απελευθέρωση της ζάχαρης στην κυκλοφορία του αίματος, αποτρέποντας τις προαναφερθείσες «αιχμές και συντριβές». Αυτό που πρέπει να αποφεύγετε είναι η προστιθέμενη ζάχαρη που βρίσκεται στα επεξεργασμένα τρόφιμα.

     

    Πηγή: ΙΝ

     

Προσθήκη σχολίου

Παρακαλείστε να είστε κόσμιοι και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*).

Σήμα πιστοποίησης του Μητρώου των Διαδικτυακών Μέσων Ενημέρωσης