fbpx
*φωτογαρφία αρχείου *φωτογαρφία αρχείου

Πρακτικές συμβουλές για βοήθεια σε κάποιον με κρίση πανικού

Τα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού μπορεί να είναι πολύ τρομακτικά και οδυνηρά ως εμπειρία για τον ασθενή. Τα συμπτώματα τείνουν να εμφανίζονται ξαφνικά, χωρίς προειδοποίηση και προφανή αιτία

Μια κρίση πανικού είναι ένα ξαφνικό επεισόδιο έντονου φόβου που προκαλεί σοβαρές σωματικές αντιδράσεις, παρά το γεγονός ότι επί της ουσίας δεν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος ή κάποια προφανή αιτία που εκδηλώνεται η κρίση.

Κρίση πανικού: Συμπτώματα

  1. Μια αίσθηση ότι η καρδιά σας χτυπά ακανόνιστα (ταχυπαλμία)
  2. Εφίδρωση
  3. Τρέμουλο
  4. Εξάψεις
  5. Ρίγη
  6. Δυσκολία στην αναπνοή
  7. Αίσθημα πνιγμού
  8. Πόνος στο στήθος
  9. Ναυτία
  10. Ζάλη
  11. Αίσθημα λιποθυμίας
  12. Μούδιασμα που το νιώθετε “σαν να σας τσιμπούν καρφίτσες και βελόνες”
  13. Ξηροστομία
  14. Αιφνίδια ανάγκη να πάτε στην τουαλέτα
  15. Κουδούνισμα στα αυτιά σας (εμβοές)
  16. Αίσθημα τρόμου ή φόβου θανάτου
  17. Ανακάτεμα στο στομάχι
  18. Αίσθημα “καψίματος” στα δάχτυλά σας
  19. Τουρτούρισμα, σαν να κρυώνετε, ενώ κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στην πραγματικότητας
  20. Κλονισμός (ολόκληρο το σώμα τρέμει)

Τα σωματικά συμπτώματα σε  μια κρίση πανικού είναι δυσάρεστα, και μπορούν επίσης να συνοδεύονται από έμμονες σκέψεις φόβου και τρόμου

Για το λόγο αυτό, τα άτομα με διαταραχή πανικού αρχίζουν να φοβούνται για το πότε θα τους συμβεί η επόμενη κρίση, κάτι που προκαλεί έναν φαύλο κύκλο “φόβου της κρίσης πανικού” και αυξάνει την πιθανότητα να επέλθει όντως μια νέα κρίση πανικού.

Μερικές φορές, τα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού μπορεί να είναι τόσο έντονα, που μπορεί να σας κάνουν να νιώσετε σαν να είστε έχετε υποστεί καρδιακή προσβολή.

 

Ωστόσο, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι συμπτώματα όπως η ταχυπαλμία και το “λαχάνιασμα” στην αναπνοή σπάνια φτάνουν σε καρδιακή προσβολή. Αν και οι κρίσεις πανικού μπορεί συχνά να είναι τρομακτικές, εντούτοις δεν προκαλούν καμία σωματική βλάβη.

Οι άνθρωποι που έχουν γενική διαταραχή πανικού συνήθως μαθαίνουν να αναγνωρίζουν αυτό το “αίσθημα καρδιακής προσβολής” και μαθαίνουν πώς να ελέγχουν τα συμπτώματά τους.

Οι περισσότερες κρίσεις πανικού διαρκούν από 5 έως 20 λεπτά. Ορισμένες κρίσεις, ωστόσο, έχει αναφερθεί ότι διήρκεσαν ακόμα και μία ώρα.

Μπορείτε να βοηθήσετε κάποιον που παθαίνει κρίση πανικού, κάνοντας τα εξής:

  • Μείνετε μαζί του/της και διατηρήστε την ηρεμία και ψυχραιμία σας
  • Ρωτήστε τον/την αν παίρνει κάποιο φάρμακο για την κατάστασή του/της και φροντίστε ώστε να το πάρει εκείνη τη στιγμή
  • Μετακινήστε το άτομο σε ένα ήσυχο μέρος
  • Μην κάνετε υποθέσεις σχετικά με το τι χρειάζεται το άτομο. Ρωτήστε το!
  • Μιλήστε μαζί του χρησιμοποιώντας μικρές, απλές προτάσεις
  • Να είστε “προβλέψιμοι”. Αποφύγετε τις εκπλήξεις και κάθε τύπου έντονη συμπεριφορά
  • Βοηθήστε το άτομο να μείνει ήρεμο, ζητώντας του να επαναλάβει μαζί σας μια απλή, φυσική κίνηση, όπως το να σηκώσει τα χέρια του πάνω από το κεφάλι
  • Βοηθήστε το άτομο να επιβραδύνει την αναπνοή του, μετρώντας μαζί του ήρεμα και σταθερά μέχρι το 10, παίρνοντας βαθιές και αργές αναπνοές

Είναι χρήσιμο όταν ένα άτομο βιώνει μια κρίση πανικού, να του λέμε πράγματα όπως:

  • «Μπορείς, και θα το ξεπεράσεις όλο αυτό»
  • «Μπράβο, τα πας πολύ καλά. Είμαι περήφανος για σένα»
  • «Πες μου τι χρειάζεσαι τώρα»
  • ”Επικεντρώσου στην αναπνοή σου. Εστίασε στο τώρα, στο παρόν»
  • «Αυτό που αισθάνεσαι σε τρομάζει, το καταλαβαίνω, αλλά δεν είναι επικίνδυνο. Θα σου περάσει»

Ακολουθώντας αυτές τις απλές οδηγίες, μπορείτε να:

  • Μειώσετε το στρες του ατόμου σε αυτή την πολύ αγχωτική κατάσταση
  • Αποτρέψετε την κατάσταση από το να επιδεινωθεί
  • Βοηθήσετε το άτομο να ελέγξει όσο είναι δυνατόν μια κατάσταση σύγχυσης

Πηγές: iatropedia

Σχετικά Άρθρα

  • Κρίση πανικού ή έμφραγμα: Πώς θα καταλάβετε τη διαφορά

    Μοιράζονται κοινά συμπτώματα, με τη διαφορά ότι το ένα μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρο, ενώ το άλλο προκαλεί μεν τρόμο, αλλά δεν οδηγεί στο θάνατο – Ποιες είναι οι διαφορές στη συμπτωματολογία ανάμεσα στο έμφραγμα και την κρίση πανικού και πώς μπορείτε να καταλάβετε τι συμβαίνει

    Έμφραγμα – Επιπλοκές: Σε ποιους ασθενείς αυξάνεται ο κίνδυνος θανάτου – Θα εκπλαγείτε

    Το έμφραγμα και η κρίση πανικού μοιράζονται κάποια κοινά συμπτώματα, γι’αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό να μπορούμε να προσδιορίσουμε τι από τα δύο συμβαίνει σε κάθε περίπτωση.

    Ο πόνος στο στήθος, η ταχυκαρδία, η δύσπνοια και η εφίδρωση μπορούν να εμφανιστούν και στις δύο περιπτώσεις, αλλά μόνο σε αυτή του εμφράγματος μπορούν να αποδειχθούν θανατηφόρα, σύμφωνα με ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια.

    Το έμφραγμα συμβαίνει όταν ένας θρόμβος μπορεί να περιορίσει ή να αποφράξει τη ροή του αίματος προς τον μυ της καρδιάς. Τα συμπτώματα επιμένουν και οδηγούν τον πάσχοντα στο νοσοκομείο για έκτακτη ιατρική φροντίδα. Στην κρίση πανικού, αντίθετα, τα συμπτώματα διαρκούν περίπου 20 λεπτά κι έπειτα εξαφανίζονται.

    Ωστόσο, μόνο ένας επαγγελματίας υγείας μπορεί να επιβεβαιώσει αν μια τέτοια κατάσταση αφορά σε έμφραγμα ή κρίση πανικού, επομένως οποιοδήποτε από αυτά τα συμπτώματα πρέπει να λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη.

    Οι άνδρες άνω των 45 ετών και οι γυναίκες άνω των 55 διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο για έμφραγμα σε σύγκριση με τους νεότερους. Άλλες ομάδες ανθρώπων που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο περιλαμβάνουν εκείνους με υψηλή χοληστερόλη και επίπεδα τριγλυκεριδίων, υψηλή αρτηριακή πίεση, παχυσαρκία, διαβήτη, μεταβολικό σύνδρομο ή με οικογενειακό ιστορικό εμφράγματος.

    «Αν ένας νέος άνθρωπος χωρίς παράγοντες κινδύνου αισθανθεί πόνο στο στήθος, η πιθανότητα εμφράγματος είναι πολύ χαμηλή. Ο ίδιος πόνος σε έναν 50χρονο που καπνίζει πολλά χρόνια και έχει 20ετές ιστορικό διαβήτη πιθανότατα σηματοδοτεί έμφραγμα και απαιτεί επείγουσα ιατρική φροντίδα», εξηγεί ο Δρ. Rajesh Dave, παρεμβατικός καρδιολόγος στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια.

    Το στρες και το άγχος αποτελούν τους βασικούς παράγοντες κινδύνου για τις κρίσεις πανικού, όμως το άγχος μπορεί, επίσης, να σχετιστεί και με ένα έμφραγμα.

    Οι ασθενείς με έμφραγμα συχνά παρουσιάζουν κάποια συμπτώματα μέρες ή εβδομάδες πριν το συμβάν, ενώ τα εμφράγματα συμβαίνουν συχνότερα κατά τη διάρκεια μιας φυσικής δραστηριότητας. Οι κρίσεις πανικού, αντίθετα, παρουσιάζονται συνήθως όταν το άτομο ξεκουράζεται και μπορούν να προκληθούν από την πυροδότηση του άγχους, όπως συμβαίνει όταν ακούμε άσχημα νέα.

    Όσοι βιώνουν μια κρίση πανικού θα πρέπει να μένουν σε ένα ήσυχο και σκοτεινό σημείο και να παίρνουν βαθιές ανάσες ώστε να μειώσουν τον καρδιακό τους ρυθμό.

    Από την άλλη πλευρά, όσοι θέλουν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφράγματος, μπορούν να ακολουθήσουν μια διατροφή υγιεινή για την καρδιά και να ασκούνται τακτικά. Όσο για την πρόληψη της κρίσης πανικού, οι τεχνικές μείωσης του στρες, όπως η φαρμακευτική αγωγή και η γιόγκα, ενδείκνυνται για τέτοιες περιπτώσεις.

    «Αν δεν μπορείτε να διακρίνετε αν πρόκειται για κρίση πανικού ή έμφραγμα, ή θέλετε απλώς να βεβαιωθείτε, επικοινωνήστε άμεσα με κάποιον ειδικό. Σε κάθε περίπτωση, η διακοπή τους καπνίσματος θα μειώσει τον κίνδυνο και για τις δύο αυτές καταστάσεις», καταλήγουν οι ειδικοί.

    Πηγή: ygeiamou

Προσθήκη σχολίου

Παρακαλείστε να είστε κόσμιοι και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Σιγουρευτείτε πως έχετε εισάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*).

Σήμα πιστοποίησης του Μητρώου των Διαδικτυακών Μέσων Ενημέρωσης